Σάββατο, 8 Ιουνίου 2013

Υπολογιστές και κούραση, και όμως είναι σοβαρό.







Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής έχει μπει για τα καλά στη ζωή όλων μας. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι περνούν πολλές ώρες καθημερινά μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή...

Μια συνήθεια που επιδρά αρνητικά στην υγεία μας επηρεάζοντας διάφορα όργανα του σώματός μας. Οι επιστήμονες μιλούν πλέον για το Οπτικό Σύνδρομο Υπολογιστών (CVS) το οποίο αποτελεί ένα συνδυασμό προβλημάτων όρασης και οφθαλμών που σχετίζεται με τη χρήση των υπολογιστών.
  • Τα σημαντικότερα συμπτώματα του συνδρόμου είναι:
  • η οπτική κόπωση,
  • ο πόνος ανάμεσα στα μάτια,
  • η κεφαλαλγία,
  • η ξηροφθαλμία,
  • ο ερεθισμός των οφθαλμών,
  • η θολή όραση,
  • η περιστασιακή διπλωπία,
  • η κακή εκτίμηση των χρωμάτων.



Σύμφωνα με την Ιατρική Σχολή του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών έχει παρατηρηθεί ότι 64–90% των χρηστών ηλεκτρονικών υπολογιστών αντιμετωπίζουν τέτοιου είδους συμπτώματα μετά από παρατεταμένη χρήση. Το CVS επηρεάζει όχι μόνο την οπτική άνεση αλλά γενικά την απόδοση του ατόμου, την ψυχική και την σωματική ευεξία.

Ο μηχανισμός βάσει του οποίου λειτουργεί αυτό το σύνδρομο δεν είναι ξεκάθαρος, αλλά πιστεύεται ότι οι οφθαλμοκινητικές ανωμαλίες και ο ξηρός οφθαλμός αποτελούν τη βάση της κατάστασης αυτής. Κατά τη διάρκεια παρατήρησης σε μια οθόνη υπολογιστή χάνεται η αίσθηση της στερεοπτικής όρασης, ενώ παράλληλα η προσαρμογή των ματιών βρίσκεται σε συνεχή υπερδιέγερση.

Αν και μέχρι στιγμής δεν υπάρχει μια αποδεδειγμένη αποτελεσματική θεραπεία, υπάρχουν μερικές πρακτικές συμβουλές που θα σας προστατεύσουν από το CVS:

  • Περιορισμός της χρήσης του υπολογιστή Ρύθμιση του καθίσματος
  • Οι καρποί και το κάτω μέρος των βραχιόνων πρέπει να είναι παράλληλοι με το έδαφος κατά την πληκτρολόγηση.
  • Οι μηροί και τα χέρια πρέπει επίσης να είναι παράλληλα με το έδαφος.
  • Ρύθμιση της οθόνης
  • Η οθόνη του υπολογιστή πρέπει να είναι σε ελαφρώς χαμηλότερη θέση από εκείνη των ματιών.
  • Ρύθμιση της αντίθεσης και της φωτεινότητας της οθόνης με τέτοιο τρόπο, ώστε ο χρήστης να αισθάνεται άνετα και μην κουράζονται τα μάτια του.
  • Ρύθμιση της ευκρίνειας και του μεγέθους της γραμματοσειράς Φωτισμός δωματίου
  • Ο φωτισμός του χώρου πρέπει να είναι 3 φορές εντονότερος από αυτόν της οθόνης.
  • Έλεγχος της θέσης του υπολογιστή ώστε να μην αντανακλά φως από παράθυρο ή άλλη φωτεινή πηγή.
  • Σύντομα και συχνά διαλείμματα
  • Διαλείμματα 2-3 λεπτών κάθε 10 -15 λεπτά χρήσης Η/Υ ή 5 λεπτών κάθε μισή ώρα ή 10 λεπτών κάθε μια ώρα.
  • Διαλείμματα ατενίζοντας μακριά τουλάχιστον κάθε 60 λεπτά, ώστε να εξασκείται η προσαρμογή στα μακρινά αντικείμενα.
  • Χρήση συνθετικών δακρύων
  • Συνθετικά δάκρυα για την ξηροφθαλμία.
  • Λήψη άφθονων υγρών.
  • Σωστή εφύγρανση της ατμόσφαιρας.
  • Οφθαλμολογικός έλεγχος
  • Έλεγχος για τυχόν μυωπία, υπερμετρωπία και αστιγματισμό.
  • Μέτρηση του εύρους προσαρμογής.
  • Πιθανή χρήση γυαλιών αποκλειστικά για τον υπολογιστή (computer glasses).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου